Sauna - jak działa, na co pomaga i jaki typ sauny wybrać

Sauna to terapia dla ciała i duszy. Relaksuje i wycisza, a także pomaga w oczyszczeniu ciała i detoksykacji. Znajdują się obecnie na niemal każdym basenie, siłowni czy klubie fitness. Rozsądne korzystanie z sauny może przynieść nam wiele dobrego. Tylko jak wybrać odpowiednią? Czy powinna być to sauna fińska, parowa a może mniej znana sauna na podczerwień?

Sauna - na co pomaga? 

Wysoka temperatura, jaką charakteryzuje się sauna zwiększa częstotliwość bicia serca, obniża ciśnienie krwi oraz zwiększa pojemność płuc. Zwalnia także przemiana materii, aby po wyjściu z sauny i schłodzeniu ciała gwałtownie przyśpieszyć. Sauna nie polega powiem wyłącznie na przyjemnym nagrzewaniu organizmu. Korzystanie z niej to proces składający się z kilku etapów i żaden z nich nie powinien być pomijany. Schłodzenie ciała i odpoczynek są równie ważnym elementem, co samo ogrzewanie. Dla zdrowia można korzystać z sauny 1 lub 2 w tygodniu. Nie ma znaczenia, ile minut spędzamy w środku. Powinniśmy dostosować to do naszych możliwości. Objawem, że przesadziliśmy z gorącem jest poczucie osłabienia bądź zawroty głowy. Jedni potrafią wytrzymać w cieple 10 a inni 5 minut i nie jest to powód do wstydu.
Ważnym czynnikiem jest także wybór odpowiedniego rodzaju sauny, w której będziemy czuć się najbardziej komfortowo.

Sauna infrared

Sauna infrared, czyli sauna na podczerwień, podobnie jak sauna fińska zbudowana jest z drewna. W środku panuje temperatura od 30 do 60 stopni Celsjusza, a więc niższa niż w klasycznych saunach. Obecne tam promienie podczerwone wnikają do organizmu nawet na głębokość 4 centymetrów, co wpływa na ich skuteczne oddziaływanie. Z tego rodzaju sauny powinny korzystać osoby, które mają problemy z kręgosłupem, reumatyzmem czy zapaleniem stawów. Pobyt w saunie infrared pomoże także złagodzić objawy rwy kulszowej oraz zapalenia zatok. To doskonały typ sauny dla osób starszych oraz dzieci. Pojedyncza wizyta w saunie nie powinna przekroczyć 30 minut.

Sauna fińska

Sauna tzw. sucha, czyli jak potocznie określa się saunę fińską, to metoda walki z wieloma dolegliwościami zdrowotnymi. Temperatura w niej panująca jest wyższa, bo wynosi od 80 do nawet 100 stopni Celsjusza. Regularne korzystanie z sauny fińskiej pomoże obniżyć ciśnienie krwi oraz tak jak w przypadku sauny na podczerwień – wpływa pozytywnie na oczyszczanie organizmu z toksyn. To także świetny sposób na relaks i odprężenie się po ciężkim tygodniu pracy. Sauna fińska to idealna metoda na zahartowanie organizmu, przydatne zwłaszcza zimą.

Sauna parowa

Łaźnia rzymska, czyli sauna parowa to również miejsce panowania wysokiej temperatury, ale w tym przypadku wilgotność powietrza jest o wiele większa. Chociaż temperatura w saunie parowej wynosi ok 50 stopni Celsjusza to odczuwa się ich o wiele więcej, głównie przez wzgląd na obecną tam parę wodną. Wysoka wilgotność ułatwia jednak oddychanie, które jest o wiele łatwiejsze niż w przypadku innych typów saun. Z tego powodu łaźnia rzymska polecana jest zwłaszcza nowicjuszom. Z sauny parowej nie powinny korzystać jednak osoby z problemami z drogami oddechowymi – wysoka wilgotność powietrza może powodować dodatkowy dyskomfort.

Facebook

reklama
Dp CBD
reklama
Zabieg z TCA
reklama
DMK
reklama
Test MRT
reklama
Gabinet Bella

Zatrzymaj Mlodosc TV

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

Baner