Toksyczne związki, sprawdź jaką masz relację z partnerem

W toksycznym związku z mężczyzną dominuje lęk przed samotnością i paradoksalnie również lęk przed bliskością. Często nasza relacja jest dynamiczna, nierówna, dająca wiele skrajnych emocji. Namiętność w początkowym okresie przeradza się z czasem we „wzajemne przepychanki”. Kobieta bojąc się, że straci partnera zatraca swoje granice i staje się „niewolnikiem” lęków i przekonań na swój temat. Trudno jest wyjść z takiej relacji, bo trzeba zmierzyć się ze sobą. Nasz ekspert, psycholog Iwona Kuźlik z Kliniki Saskamed, pomoże ci upewnić się, czy żyjesz w toksycznym związku.

Odpowiedz sobie na pytanie, czym jest dobra partnerska relacja. Jak chciałabyś, aby ona wyglądała? Uświadomienie sobie czego pragniemy, nazwanie jak być powinno albo jak byś chciała, żeby było to pierwszy krok do tego, aby zrozumieć co tracisz, czego nie masz i co Ci daje obecny związek.

Sprawdź, jakie przekonania Cię ograniczają. Często kobiety myślą, że nie znajdą już nikogo, że sobie nie poradzą będąc same. Odpowiedz sobie dlaczego jesteś w tym związku? Lęk przed samotnością jest paraliżujący emocjonalnie. Ma wpływ na obie strony. Wypisz sobie na kartce papieru w jaki sposób myślisz o sobie w tej relacji. Wyobraź sobie, że się rozstaliście – jakie myśli i emocje pojawiają się u Ciebie. Zapisz je i omów z przyjaciółką. Sprawdź, na ile są one prawdziwe i jak bardzo ograniczające.

Stwórz najlepszy i najgorszy scenariusz tego, co będzie się działo po rozstaniu. Sprawdź, co zyskasz i co stracisz w obu sytuacjach. Omów to z kimś bliskim i życzliwym. Budowanie scenariuszy i nazywanie w nich emocji i myśli pozwala zmniejszyć lęk i przede wszystkim nazwać to co zwykle uogólniasz.

Buduj i dbaj o relacje poza związkiem. Bardzo często kobiety są izolowane od rodziny i przyjaciół. Bywa również tak, że same w imię poświęcenia się dla partnera i dzieci rezygnują z sieci społecznej. To duży błąd. Grupa przyjaciół, rodzina to ogromny kapitał w sytuacji, kiedy decydujemy się na zmianę. Mogą wspierać w chwili zwątpienia, pomóc w sytuacji zagrożenia.

Zadbaj o siebie, zaopiekuj się sobą. Zastanów się, jakie Ty masz pragnienia, potrzeby. Jak bardzo i jak wiele poświęciłaś dla tej relacji i jaką ma to wartość. Wróć do swojej pasji albo odkryj nową.

 

 

Iwona Kuźlik Psycholog Klinika SaskaMed www.saskamed

Facebook

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

APTOS BANNER FINAL

 

banerek 300 250 ETHEREAgrafika 300x250

banerek 300 250 INFINITY

Zatrzymaj Młodość TV

Baner